Osnove bodybuildinga – 1.dio: Hiperadaptacija

Autor | 08 | 04 | 2013 13:37 | Kategorija | kolumne | IZDVOJENA VIJEST

Arnold Schwarzenegger

Autor:
Objavljeno: 08.04.2013 u 13:37

Da bismo uopće započeli sa bodybuildingom nužno je znati kako stvari unutar našeg organizma funkcioniraju i koje su osnovne zakonitosti u metaboličkim procesima. Ako dobro upoznamo svoje tijelo i shvatimo koje su njegove potrebe bit će nam puno lakše postići željene ciljeve.

Ono prvo što čovjek treba znati je kako uopće mišići rastu, što se dešava u našem tijelu dok vježbamo, odmaramo ili spavamo.

Ljudsko tijelo je veoma kopleksna mješavina bioloških procesa usmjerenih ka samo jednom cilju …. PREŽIVLJAVANJU! Svaka radnja koja se odvija namjenjena je tome da vas održi u životu. Upravo s tim ciljem, ljudsko tijelo je evoluiralo tisućama godina i razvilo seriju prirodnih ADAPTIVNIH mehanizama da bi bilo u potpunosti spremno za svaku opasnost sa kojom se suočavate – prirodnom ili neprirodnom. Na primjer, vašem tijelu treba više napora da izgradi i održava MIŠIĆNO TKIVO nego MASNOĆE.

Prema tome, da bi se izbalansirao sastav vašeg tijela tako da imate upravo onoliko mišića koliko je dovoljno da ispunite potrebe koje imate, a ipak ne previše da postane teret za održavanje, vaše tijelo je u stalnom procesu izgradnje mišića (ANABOLIZAM) i razgradnje mišića (KATABOLIZAM).

Količina mišića se zasniva na zahtjevima koje vi postavljate prema svome tijelu. Kad god podignete neki predmet koji je teži nego što je uobičajeno u okviru vaših “redovnih” poslova, vi uzrokujete naprezanje mišićnih vlakana, što rezultira mikroskopskim cijepanjem mišićnih stanica. Tijelo ODMAH počinje sanirati ove “povrede” koristeći proteine iz vaše ishrane, anaboličke hormone kao što je testosteron, i nekoliko drugih “pomoćnih sistema”.

U stvari, ne samo da će tijelo popraviti mišićno tkivo, nego – misleći da bi to mogo biti stalni zahtjev prema tom dijelu tijela – ono će se također ADAPTIRATI prema novom zahtjevu izgradnjom VIŠE stanica kako bi bilo u potpunosti spremno za novi “napad”.

To je upravo TAJ proces kojim mi nastojimo manipulirati da bismo postigli naš cilj ,a to je povećanje mišićne mase.

Pretreniranost

E sad, previše naprezanja bez odgovarajuće podrške može preći u PRETRENIRANOST. U tom stanju, tijelo zapada u “KRIZU” u kojoj nije u mogućnosti efikasno popraviti oštećenja i izgraditi mišićna vlakna.

Tijelo će se opet prilagoditi ovim pretjeranim zahtjevima tako što će u stvari obustaviti rast mišićnog tkiva. Ono će, ustvari, čak početi  razgrađivati mišićna vlakna i koristit će ih kao GORIVO, djelujući na taj način katabolički prema vašim naporima izgradnje mišića.

Ostanite u ovom stanju jedno duže vrijeme i vaše tijelo će ući u stanje KRONIČNE PRETRENIRANOSTI u kojem se mišićne stanice razgrađuju povećanom brzinom što uzrokuje gubljenje još više teško stečenih pomaka koje ste ranije ostvarili! Međutim, ni na drugom kraju spektra stvari ne izgledaju baš ružičasto! Ako je premalo naprezanja  vaše tijelo može doći u fazu PODTRENIRANOSTI.

Budući da tijelo nema “POTREBU” zahtijevati više rasta mišića, ono će se opet prilagoditi ovim smanjenim naporima tako što će umanjivati broj mišićnih stanica sve dok ih ne bude imalo UPRAVO ONOLIKO KOLIKO MU JE POTREBNO za obavljanje traženih aktivnosti.

Isto kao i gore, ostanite u ovom stanju jedno vrijeme ograničivši program vježbanja samo na lociranje daljinskog upravljača, i doći ćete u stanje KRONIČNE PODTRENIRANOSTI. E ovdje STVARNO počinjete gubiti “bitku za rast”!

Međutim, ako svome tijelu osigurate pravu količinu naprezanja, a istovremeno mu osigurate i prave uvjete za rast, bićete u stanju slagati mišić na mišić, dan za danom, onoliko dugo koliko budete poželjeli.

Sada kada znate da izgradnja mišića nije ništa više od manipulacije tjelesnim sposobnostima ADAPTACIJE, da vidimo sada kako možemo u stvari PREVARITI tijelo tako da izgradi NAJVIŠE mišića za NAJKRAĆE moguće vrijeme!

SADA NA SCENU STUPA …HIPER ADAPTACIJA!

Hiperadaptacija je proces u kome vaše tijelo u stvari vrši PREKOMJERNU ADAPTACIJU na zahtjeve koje mu postavljate, pozivajući u pomoć neke svoje obrambene mehanizme. Ovo se najbolje može vidjeti kod ljudi koji provode ekstremne dijete tako što drastično smanjuju unos kalorija ne bi li izgubili na težini.

Iako će doći do IZVJESNOG gubitka težine na samom početku,tisuće godina ljudske evolucije programirale su ljudsko tijelo da pokrene mehanizam obrane tako što će u periodu “IZGLADNJIVANJA” početi pohranjivati u rezervu što veće količina “goriva”. Najpristupačniji izvor goriva i najlakši za skladištenje – jesu MASTI! Prema tome, tijelo se “ADAPTIRA” na gubitak kalorija tako što smanjuje izgaranje masti u pokušajima da preživi izgladnjivanje!

Ali postoji i gora stvar… kada dotična osoba odustane od dijete i počne ponovo jesti “normalno”, tijelo nema načina da zna da li će ponovo biti dovedeno na rub “gladi” i zato vrši HIPER ADAPTACIJU tako što pohranjuje još više masnoća nego ranije da bi u budućnosti bilo “spremno”!

“Upravo tako… pretile osobe PROGRAMIRAJU svoje tijelo da budu još pretilije!

To su bile loše vijesti…

A sada one dobre:

Ovaj isti “obrambeni” mehanizam može se iskoristiti da se tijelo “PREVARI” ,tako što će natjerati mišiće da rastu preko granice genetskog potencijala … pomoću jedne male specijalne fore!

Evo kako to funkcionira…

Kao što ste vidjeli, kada se naprezanje mišića poveća iznad nivoa na kome se vaše tijelo može u potpunosti oporaviti, dostiže se “KRIZNO STANJE”. Da bi se vaše tijelo obranilo ono obustavlja izgradnju mišića i počinje ih razgrađivati.
Ali, da vidimo prvo što se događa kada vaši mišići KONAČNO dobiju odmor koji toliko priželjkuju…

Pošto vaše tijelo nema pojma kakvim ćete ga naporima izložiti u narednih nekoliko dana i tjedana, ono se može oslanjati jedino na ono što ste radili u proteklih nekoliko dana i tjedana.

Drugim riječima, ako ste postepeno povećavali intenzitet vježbanja u proteklim tjednima vaši mišići su praktično programirani da očekuju novog opterećenja, u iščekivanju konačnog nastupa “kriznog stanja”!

Međutim, ako iznenada promijenite brzinu i smanjite opterećenje kojima izlažete vaše mišiće, vaše tijelo se neće opustiti i relaksirati …barem ne odmah!

Umjesto toga, ono će u potpunosti iskoristiti ovo zatišje i proces adaptacije ubaciti u turbo-brzinu.

U ovom periodu HIPERADAPTACIJE, vaši mišići će porasti preko granice uobičajene “potrebe” jer će se htjeti pripremiti za naredni žestok period vježbanja za koji ste ih programirali.

Sada kada smo naučili kako stvari funkcioniraju, što trebamo činiti da bi postigli željeni rezultat i kako najbolje potaknuti svoje mišiće na rast, možemo krenuti na trening. No, samo polako i oprezno jer i tamo nas čekaju mnoge nove zakonitosti i pravila o kojima ćemo u slijedećem nastavku pod nazivom "Učestalost treniranja mišićnih skupina".

Dejan Ćopić
dejan.copic@fightchannel.hr

OCIJENITE OVAJ ČLANAK
REJTING | 4.6/5 | 17 glasova |