Sol – začin bez kojeg ne možemo, a koji nas ubija!

FitnessIZDVOJENA VIJEST 26.11.2012 13:24h Autor:

Sol

Sol je najkorišteniji začin koji se koristi u našim kuhinjama. No, kad pokušate naći odgovor na pitanje, koliko je sol zdrava, naći ćete se u hrpi različitih informacija, od onih da nam je dovoljna sol koja je u namirnicama, do onoga da soliti možemo baš sve što jedemo.

Američko udruženje za bolesti srca objavilo je preporuku prema kojoj i zdravi ljudi ne trebaju prijeći dnevni unos od 1,5 grama soli, koliko iznosi malo više od pola čajne žličice ovoga začina. Ovoj preporuci usprotivili su se europski liječnici koji ističu da je čovjeku potrebno 6 grama soli dnevno, ali da treba pripaziti na skrivenu sol koja se nalazi u tvrdim sirevima, umacima, kruhu, juhama iz vrećice i kukuruznim pahuljicama i mnogoj drugoj hrani.

Naime, unositi sol u organizam ne znači isključivo soliti hranu jer većina namirnica u sebi sadrži sol, pa njihovom konzumacijom unosimo i sol. Prema nekim podacima, čak 70 posto soli koju konzumiramo skriveno je u gotovoj ili polugotovoj hrani.

Količina soli koju unosimo ovisi o individualnim prehrambenim navikama. Isto tako, sol je potrebnija osobama koje se bave tjelesnom aktivnošću jer se znojenjem gubi veća količina soli. Pri izrazitim fizičkim naporima, osobito ljeti, organizam znojenjem može na dan izgubiti i do 2 litre tekućine. Znojenjem se iz organizma izlučuju mnoge štetne i otrovne tvari, ali i velike količine rastvorenih minerala. Tako se može izlučiti i do 15 g natrij-klorida na dan. Dodatno soljenje namirnica koje prirodno već sadrže sol u takvim slučajevima je neophodno za održavanje ravnoteže metabolizma.

Najčešće do 20 posto ukupnog dnevnog unosa soli potječe od namirnica koje prirodno sadrže sol, primjerice jaja, meso i riba. Naknadnim dosoljavanjem hrane kuhinjskom solju unesemo oko 15% ukupno unesene soli. Ostatak od 75 posto ukupno unesene soli, potječe od procesiranih namirnica koje najčešće niti ne percipiramo kao slane jer sol prisutna u tim namirnicama oku nije vidljiva.

Preporuke za dnevni unos soli razlikuju se ovisno o dobnim skupinama i zdravstvenom statusu pojedinaca, ali i, kako je navedeno, fizičkoj aktivnosti. Sol je neophodna ljudskom organizmu, baš kao i voda, ali prekomjerno korištenje soli ima niz negativnih posljedica za zdravlje, a čak može izazvati i smrt. 

Dobrobit smanjenog unosa soli:

  • povećana učinkovitost lijekova za visoki tlak
  • smanjene nuspojave lijekova
  • oporavak srčanog mišića
  • bolji rad bubrega
  • manja vjerojatnost za bubrežne kamence
  • manji rizik od osteoporoze
  • smanjena opasnost od raka želuca

Zorana Jagodić
zorana.jagodic@fightchannel.hr

PODIJELI

PREPORUČENO

KOMENTARI

POVEZANE VIJESTI