Tuna – obavezna namirnica na vašem tanjuru

Fitness 16.11.2012 11:48h Autor:

Sirova tuna

U svakom savjetniku o zdravoj prehrani pronaći ćete upute da jedete što više ribe zbog njenog bogatstva zasićenim masnim kiselinama koje su iznimno dobre za ljudsko zdravlje. Istovremeno, pronaći ćete i niz upozorenja o tome da riba sadrži živu te treba biti oprezan s njezinom konzumacijom. Što učiniti?

Gotovo svaka vrsta ribe sadrži određenu koncentraciju žive koja u prevelikim koncentracijama može predstavljati rizik za zdravlje. Živa je element koji u prirodi nalazimo u zraku, vodi, tlu, te brojnim stijenama i ugljenu. Živa iz zraka dolazi u vodu gdje se pod djelovanjem određenih mikroorganizama stvara živin-metil, štetan spoj koji se taloži u ribama i školjkašima. Ovaj opasan spoj žive taloži se češće u određenim vrstama ribe kao što su morski pas, sabljarka, tuna i skuša. Konzumiranje tih riba može rezultirati oštećenjima mozga, srca, bubrega, pluća i općenito imunološkog sustava ljudi svih dobnih skupina.

Sva istraživanja koja su provođena od strane Hrvatskog veterinarskog instituta pokazalo je da je živa tek u rijetkim ribama povišenih vrijednosti, što znači da nema opasnosti od trovanja živom ukoliko jedemo jadransku ribu. No, tko si to može priuštiti?

Važno je naglasiti da se opasnost od trovanja živom isključivo povezuje s trudnicama i novorođenčadi čiji je mozak u razvoju. U odraslih ljudi je opasnost od trovanja živom znatno manja. Također, visoke razine žive u krvi su reverzibilne, što znači da prestankom konzumacije kontaminirane ribe dolazi do pada razine žive u krvi. Ukoliko ipak strahujete od trovanja živom, preporučujemo vam suplementaciju selenom jer upravo on smanjuje toksičnost žive. Selen veže arsen, živu, olovo, kadmij i aluminij i tako izbacuje ove toksične elemente iz tijela. Ovo djelovanje se pojačava ako se istovremeno unose cink, mangan, kalcij i magnezij.

Tuna je iznimno nutritivno bogata namirnica i trebala bi biti na meniju svakoga tko brine o zdravlju i uravnoteženoj prehrani. 100 g svježe tune sadrži 23% proteina i 0,9% masti. Od minerala svježa tuna sadrži kalij, fosfor, magnezij, selen, kalcij, željezo, cink, bakar i mangan. Od vitamina svježa tuna sadrži vitamine B kompleksa, tiamin, riboflavin, niacin, pantotensku kiselinu, vitamin B6, kolin, vitamin B12, vitamin E.

Zbog svega navedenog, preporučujemo da, ukoliko možete, jedete što više svježe (jadranske) tune, a ukoliko vam je dostupnija tuna u konzervi, savjetujemo da i u tom slučaju pogledate porijeklo ribe te date prednost onoj domaćoj.

Zorana Jagodić
zorana.jagodic@fightchannel.hr

PODIJELI

PREPORUČENO

KOMENTARI

POVEZANE VIJESTI