Vitamin C – ojačajte organizam pred sezonu gripa i prehlada

FitnessIZDVOJENA VIJEST 29.10.2012 10:49h Autor:

Agrumi - najbolji izvor vitamina C

Zadnji je tjedan listopada i prema temperaturama koje su zavladale, možemo biti sigurni da je počela zima. Osim niskih temperatura i snijega, u ovo doba godine prijete vam i prehlade i gripe. Da biste se zaštitili od pada imuniteta i bilo kakve bolesti važno je da redovito uznosite dovoljne doze vitamina. Među njima jedan od najvažnijih je vitamin C.

Vitamin C ili askorbinska kiselina je vitamin topljiv u vodi, a prisutan je u svježem voću i povrću. S obzirom da ga organizam ne može sam sintetizirati, potrebno ga je unositi hranom ili dodacima prehrani. Ovaj vitamin sudjeluje kao reducens u brojnim biološkim procesima. Važan je za sintezu kolagena i karnitina te za metabolizam masnih kiselina.

Ovaj vitamin najjači je antioksidans među vitaminima topljivim u vodi te štiti LDL kolesterol od oksidacije. Istraživanja pokazuju da upravo takav, oksidirani ili "oštećeni" LDL dovodi do bolesti srca i krvnih žila. Vitamin C štiti od bolesti srca i time što smanjuje krutost arterija.

Antioksidativna svojstva vitamina C djelomično štite pušače, kao i ljude koji su izloženi pasivnom pušenju, od štetnih utjecaja slobodnih radikala. Kontrolirano kliničko ispitivanje je pokazalo da veće količine vitamina C mogu smanjiti štetu uzrokovanu slobodnim radikalima, kao i oksidaciju LDL-a kao posljedicu izloženosti dimu cigarete.

Blagotvorni učinci vitamina C odnose se na skraćenje trajanja prehlade i ublažavanja njezinih simptoma jačanjem imunološkog sustava. Nadalje, dostupni podaci pokazuju značajne zaštitne učinke vitamina C na karcinom dojke, želuca, jednjaka, gušterače, pluća, cerviksa i rektuma. Pojava kardiovaskularnih bolesti obrnuto je proporcionalna s unosom vitamina C i plazmatskim koncentracijama vitamina C.

Bogati prirodni izvori vitamina C su voće i povrće. To su prije svega agrumi (naranče, mandarine, limun), šipak, višnja, crni ribiz, lisnato povrće, kupus, krumpir, paprika i dr. U mlijeku i životinjskim tkivima se nalazi malo vitamina C. Umjetni dodaci vitamina C su vitaminske tablete, sokovi i vitaminski prah.

Primarni izvor vitamina C je voće i povrće koje treba jesti svježe ili kuhano u malo vode ili na pari te odmah servirano. Vitamin C je vjerojatno najnestabilniji vitamin. Predugo pranje, rezanje voća i povrća na male komadiće i namakanje nakon guljenja, smanjuju količinu vitamina C. Zbog njegove topivosti u vodi, kuhanje dodatno pojačava gubitak vitamina C. Gubitak vitamina C prilikom čuvanja povrća tijekom nekoliko dana u hladnjaku iznosi i do 55%!

Stoga, ako ikako možete, svakodnevno kupujte svježe voće i povrće i istoga ga dana konzumirajte. Sirovo ili kratko kuhano. Dovoljnim količinama vitamina C u ovo doba godine ćete se zaštititi od prehlada i gripe, ali ćete i ukupno blagotvorno djelovati na vlastiti organizam i zdravlje.

Zorana Jagodić
zorana.jagodic@fightchannel.hr

PODIJELI

PREPORUČENO

KOMENTARI

POVEZANE VIJESTI