Voće? Da, ali pazite kad i koliko!

FitnessIZDVOJENA VIJEST 04.10.2012 13:25h Autor:

Voće

Otkad znate za sebe govore vam kako morate jesti voće jer je ono iznimno zdravo? Trpaju vam voće u svako doba dana? Sezonsko, tropsko, domaće.. samo da se jede. Ipak, unatoč svim pozitivnim stranama koje voće ima, postoji i opasnost od pretjeranog unosa fruktoze pa voće treba jesti u pravo vrijeme i u umjerenim količinama.

Fruktoza je najslađi monosaharid, a nalazimo je u voću i u medu. Njezina prednost je što se u jetri koristi bez inzulina. Naime, ona se apsorbira puno sporije od saharoze i glukoze, pa samim time i manje utječe na nivo šećera u krvi. Fruktozu organizam koristi posebno, neovisno od inzulina: selektivno puni glikogenska skladišta jetre. Ako se oni napune, tada proizvodi trigliceride tj. pretvara ih u masnoću.

Budući da se radi o jednostavnom ugljikohidratu, fruktoza ne ne dospijeva direktno u mišiće, kao glukoza ili dekstroza koji se u mišićima pretvaraju u glikogen. Popunjena glikogenska spremišta potpomažu regeneraciju nakon vježbanja te upravo stoga sportaši nakon treninga jedu grožđani šećer. Za razliku od glukoze i dekstroze, fruktoza mora proći kroz jetru, prije nego se pretvori u glikogen. To nije problem kada su glikogenska skladišta prazna, ali kada su napunjena, fruktoza se pretvara u masnoću, skladišti se i na taj način se povećava veličina masnih stanica.

Ujutro, prije i poslije treninga

Prema tome, voće je preporučljivo jesti kad su zalihe glikogena prazna, a to se događa ujutro (zbog noćnog održavanja niske razine šećera u krvi) i neposredno prije ili nakon intenzivne fizičke aktivnosti. Ujutro je bolje konzumirati voće koje sadrži više šećera (grožđe, bananu, trešnje, kruške). Voće prije treninga je način energetskog punjenja – fruktoza će popuniti glikogenske zalihe jetre što će glukozu dopremiti u mišiće i rasteretiti dostupne glikogenske zalihe u mišićima. Voće nakon treninga potpomaže u oblikovanju mišića i procesu regeneracije.

Voće je ljudima potrebno ne samo zbog svoje energetske vrijednosti, minerala i vitamina, nego i zbog obilja drugih fitonutrijenata, u koje se ubrajaju izoflavonoidi. Izoflavonoidi su jaki antioksidansi, potrebni ljudskom organizmu za neutralizaciju viška slobodnih radikala.

Dakle, jedite voće, nemojte bježati od njega, ali se ne pretrpavajte voćem i pazite u koje vrijeme ga jedete. Voćem je odlično započeti dan, ali ga nemojte voćem i završiti.

Zorana Jagodić
zorana.jagodic@fightchannel.hr

PODIJELI

PREPORUČENO

KOMENTARI

POVEZANE VIJESTI